Grecka przygoda z aplikacjami mobilnymi

Dodano: 2 kwietnia 2019

Pięcioro uczniów oraz dwoje nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 przebywało w ostatnim tygodniu w Grecji, gdzie uczestniczyli w międzynarodowych działaniach związanych z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami (Learning, teaching, training activities) w ramach projektu „Mobile applications to ease learning for students”.

Ekipa z Mechanika wyruszyła w podróż w niedzielę 24 marca. W miejscowości Komotini (północno-wschodnia część Grecji) Polacy spotkali się z Grekami (szkoła goszcząca) oraz z Rumunami i Turkami. Następnego dnia odbyła się wycieczka, podczas której uczestnicy zwiedzali m.in. dwa kościoły prawosławne na jeziorze Vistonida, starożytny teatr w Filippoi, a także przechadzali się przez piękne nadmorskie miasto Kavala.

We wtorek nastąpiło oficjalne przywitanie. W szkolnym audytorium zostaliśmy zapoznani z tym jak działają szkoły naszych zagranicznych partnerów, dowiedzieliśmy się też wiele o systemach edukacji, które funkcjonują w Grecji, Turcji i Rumunii. Po południu uczestnicy integrowali się podczas licznych zabaw i tańców. Wieczorem zwiedzaliśmy dwa muzea w Komotini. W muzeum etnograficznym zobaczyliśmy wiele pamiątek związanych z miejscowym folklorem, wystrojami wnętrz, biżuterią i rzemiosłem ludowym. Z kolei w muzeum archeologicznym oglądaliśmy artefakty, które dla nas, osób z innej części Europy, były czymś niesamowicie niezwykłym. Greckie antyczne wazy, płaskorzeźby i przedmioty codziennego użytku sprzed tysięcy lat robiły ogromne wrażenie.

W środę nasi uczniowie prowadzili warsztaty na temat tworzenia aplikacji mobilnych. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że warsztaty odbywały się w Grecji, polscy uczniowie prowadzili je w języku angielskim dla swoich rówieśników z trzech innych państw: Rumunii, Turcji oraz Grecji. Wykorzystywali przy tym specjalistyczne środowisko programistyczne o nazwie MIT App Inventor 2, służące do tworzenia aplikacji na smartfony i tablety. Efektem środowych warsztatów jest aplikacja o nazwie „Hit-or-miss”. To program, który pokazuje losowe angielskie wyrażenie wraz z tłumaczeniem. Dzięki niej codziennie można poznawać nowe słowo w obcym języku.

Tego samego dnia uczyliśmy się tradycyjnego greckiego tańca, nazywającego się zonaradikos. Braliśmy także udział w grze miejskiej z poszukiwaniem skarbów i zwiedzaliśmy kościół prawosławny, gdzie spotkaliśmy się z miejscowym księdzem.

Czwartek upłynął nam na tworzeniu kolejnej aplikacji o nazwie „Find out”, a właściwie pary aplikacji, które są ze sobą zintegrowane. W jednej z nich nauczyciel wpisuje pytania oraz wzór odpowiedzi. Przesyłane są one do ucznia i wyświetlają się w drugiej aplikacji. Uczeń po udzieleniu odpowiedzi od razu dostaje informację zwrotną. Można dzięki temu, wykorzystując smartfony, uatrakcyjnić naukę oraz zdobywanie wiedzy z wielu dziedzin. Nie zabrakło oczywiście dodatkowych atrakcji, w których równie chętnie uczestniczyliśmy. Podczas wycieczki w miejscowości Xanthi podziwialiśmy ciekawą architekturę starego miasta, a zajęcia w specjalnie zainscenizowanym planetarium pokazały nam jak ciekawa jest astronomia.

W piątkowy poranek nasi uczniowie kontynuowali prowadzenie warsztatów z App Inventora. Wszystkie stworzone aplikacje działały prawidłowo, co dało nam wiele satysfakcji. Greccy nauczyciele podziękowali polskim uczniom za ogromne zaangażowanie, profesjonalizm i umiejętność pracy grupowej. Trzeba przyznać, że było to bardzo duże wyzwanie, gdyż wcielenie się w rolę prowadzących warsztaty programistyczne w języku angielskim nie jest prostym zadaniem. Równie istotne jest to, że aplikacje stworzone w Grecji mogą być wykorzystywane przez uczniów z całego świata. Młodzi Grecy, Turcy i Rumuni z ciekawością korzystali z tego, co sami stworzyli na podstawi instruktażu uczniów Mechanika.

Wieczorem odbyła się kolacja podsumowująca w restauracji w Nymphaea. Otrzymaliśmy tam certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w europejskim projekcie, a wkrótce otrzymamy też dokumenty „Europass Mobilność”. Wieczór upłynął nam przy akompaniamencie greckiej muzyki. Na koniec nie zabrakło kilku łez wzruszenia, bo był to również czas pożegnania z innymi uczniami z Grecji, Rumunii oraz Turcji. Sobota upłynęła nam na powrocie do Polski.

Naszą szkołę reprezentowali uczniowie z III LO w składzie: Anna Bukowiec (klasa II mundurowa), Adam Binka (klasa II rehabilitacyjno-zdrowotna), Rafał Garbarz (klasa II rehabilitacyjno-zdrowotna), Artur Olejnik (klasa II rehabilitacyjno-zdrowotna) oraz Jakub Grabarczyk (klasa III rehabilitacyjno-zdrowotna). Opiekę nad uczniami sprawowali mgr Monika Teuber oraz mgr Paweł Dudek.

Udział w projekcie był bezpłatny. Projekt „Mobile applications to ease learning for students” jest realizowany przy wsparciu programu Unii Europejskiej Erasmus+.

Zobacz zdjęcia

Podziel się tą wiadomością:
    Uwaga!

    Czujnik jakości powietrza





    Patronat medialny