Niemcy to kraj, ostatniego już w tym roku szkolnym, spotkania wielokulturowego w ramach programu Comenius „Wielostronny Partnerski Projekt Szkół”. Warunkiem uczestnictwa w wymianie międzynarodowej był udział w szkolnym konkursie na najlepszy scenariusz teatralny dotyczący tematyki zwalczania przemocy i promowania właściwego zachowania. Hasło „stop przemocy” było również tematem przewodnim całego wyjazdu. 1 czerwca 2013r uczennice III Liceum Ogólnokształcącego: Karolina Dębska z kl. II LMA, Katarzyna Dymus i Anna Stefanek z kl. II LMB oraz uczeń Technikum Mechaniczno-Budowlanego: Kamil Jarecki z kl. III TB wraz z nauczycielami – mgr Moniką Zając oraz mgr Sebastianem Bajonem wyruszyli w daleką podróż do Gießen – uroczego miasta położonego ok. 60 km od Frankfurtu nad Menem. Tam na uczniów czekały już rodziny niemieckie, które z przyjemnością przyjęły ich pod swój dach. Melina Henkel, Lina Rinnert oraz Anna Stövesand zaopiekowały się dziewczynami. Natomiast Kamil mieszkał u jednej z nauczycielek – Gertrud Borgmann. Wraz z rodzinami uczniowie udali się do swoich domów, które położone były w Buseck, Fernwald-Annerod czy Fernwald. Niedzielne popołudnie uczniowie spędzili na przyjrzeniu się obyczajom panującym w domach oraz poznali okolice swojego zamieszkania.
Plan działania na najbliższy tydzień był wypełniony po same brzegi. Poniedziałek był ważnym dniem, ponieważ każdy kraj prezentował swoją szkołę oraz opowiadał o akcjach, które się w niej odbywają. Pokazy multimedialne nt. wspierania oraz promowania pożądanych zachowań i postaw wśród młodzieży były niesamowicie interesujące i pouczające. Później wszyscy udali się na wycieczkę po Gießen, podczas której zwiedzili pierwsze na świecie muzeum matematyki stosowanej „Mathematikum”. Mieli tam okazję podziwiać ciekawe eksponaty matematyczne, które zmuszały każdego z osobna do silnego główkowania.
Następnego dnia uczniowie z Bułgarii, Cypru, Grecji, Niemiec oraz Włoch przedstawili przygotowane przez siebie sztuki teatralne dotyczące zapobiegania i przeciwstawiania się „bullyingowi” tj. zjawisku zastraszania występującemu na całym świecie. Po emocjonującym poranku wszyscy uczestnicy wymiany udali się pociągiem do średniowiecznego miasteczka – Marburgu. Tam musieli wycisnąć z siebie siódme poty, aby dostać się na szczyt zamku, z którego widać było zapierającą dech w piersiach panoramę miasta.
Kolejnym celem uczniów oraz nauczycieli biorących udział w spotkaniu wielokulturowym było zdobycie Frankfurtu nad Menem. Pierwszym punktem programu na ten dzień było zwiedzanie Hessenparku, w którym znajdowały się przepiękne budowle szachulcowe oraz można było zobaczyć, jak toczyło się dawniej życie w Niemczech. Następnie cała grupa udała się do Muzeum Goethego – domu, w którym niegdyś dorastał słynny poeta. Uczniowie widzieli również kościół farny św. Bartłomieja czyli tzw. Katedrę Cesarską oraz Ratusz.
W czwartek kolejne kraje, a mianowicie Łotwa, Polska, Rumunia, Szkocja oraz Turcja, odegrały swoje sztuki. Nasi uczniowie zagrali prawie jak profesjonalni aktorzy, jednak chyba żaden z nich nie odważy się pójść w tym kierunku. Nieco później wszyscy uczestnicy wymiany mieli okazję pokazać się z innej strony, prezentując swoje umiejętności sportowe. W międzyczasie koordynatorzy państw biorących udział w programie Comenius uczestniczyli w spotkaniu roboczym podsumowującym wizytę. Był to niestety ostatni dzień wspólnego projektu. Dlatego też, wieczorem odbyła się pożegnalna kolacja, podczas której uczniowie szkoły w Buseck przygotowali krótki występ muzyczny. Również młodzież biorąca udział w wymianie międzynarodowej mogła podzielić się swoimi wrażenia na temat pobytu. Po kolacji odbyła się dyskoteka, na którą wszyscy bardzo chętnie przyszli.
Podsumowując, wizyta w Niemczech była niesamowitym przeżyciem. Był to okres, kiedy uczniowie zawarli nowe przyjaźnie, zobaczyli ciekawe miejsca, mieli szansę zaprezentować swoje umiejętności językowe oraz artystyczne. Ale przede wszystkim był to okres, kiedy starali się powiedzieć NIE przemocy. A wszystko to było możliwe dzięki wsparciu finansowemu pozyskanemu ze środków Unii Europejskiej przez Narodową Agencję programu „Uczenie się przez całe życie”. Jednak to jeszcze nie koniec, ponieważ w listopadzie odbędzie się kolejny wyjazd, tym razem do Szkocji. Tam również uczniowie będą realizować projekt ”Art, Sport and Literature against Violence at School”, którego główną ideą jest walka z przemocą.
Anna Stefanek, klasa II LMB